Designkoncept
Bliv klogere på designkonceptets overordnede idé og grundlaget for designets formål, æstetik og funktion. Forståelsen af designkonceptet giver indblik i de centrale ideer og symboler, der ligger bag det endelige design.
Konceptet tager udgangspunkt i Metrologoets (B) oprindelse, som symboliserer tog (D), tunnel, forbindelse og bevægelse (E). Metroskriftens runde hjørner (C) har ligeledes slægtskab til Metrologoets bjælke (B) og togenes runde formsprog (A). På baggrund af disse særtræk, er der udarbejdet en visuel identitet som består af såkaldte indholds-containere. Disse containere er designet til at tiltrække opmærksomhed og formidle information på en klar, iøjnefaldende og interessant måde.
Metroens designkoncept
På plakat-eksemplet nedenfor vises der, at billed, tekst og logo er delt op i såkaldte indholds-containere med runde hjørner. Med deres dynamiske egenskaber tilbyder de mulighed for variation og kreativitet i præsentationen af forskellige typer indhold, hvilket gør dem velegnede til at fremhæve forskellige aspekter af brandets identitet og budskaber.
Metroens layoutprincip
Metroens visuelle identitet fremhæves yderligere, når den er i bevægelse. Inspireret af metrotogets bevægelse kan designet animeres både lodret og vandret og tilpasses responsivt afhængigt af det medie, det vises på.
Metroens design i bevægelse
01 | Horisontalt layout
02 | Vertikalt layout
03 | Responsivt layout
Eksempel på et vertikalt layout
Eksempel på et horisontalt layout